Log in of registreer en maak gebruik van alle functionaliteiten van Mijn Malmberg zoals:
  • Je favoriete lesmaterialen altijd bij de hand
  • Deel tips met meer dan 42.000 collega's
  • Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief


Geen inloggegevens?

InschrijvenInschrijven

Alle materialen

Heeft u ook een tip bij Staal?

Deel uw tip dan op Mijn Malmberg!

Vragen




Kun je de thema’s van taal echt door elkaar heen behandelen?
Ja, voor de leerlijn taal is de themavolgorde vrij te bepalen. De leerlijn taal is volledig concentrisch opgebouwd. Dat wil zeggen dat de doelen niet in een bepaalde volgorde aangeboden hoeven te worden. Hierdoor kunt u, indien gewenst, aansluiten bij een thema/project dat speelt op school. Alle lineaire doelen, die wel in een bepaalde volgorde aangeboden moeten worden, zitten in de leerlijn spelling. Bij de leerlijn spelling moet u de volgorde van de blokken aanhouden.
Wat is het doel van de verschillende soorten films die bij Staal taal aangeboden worden?
Het doel van de films is om u te ondersteunen en de kinderen te helpen.
  • Elk thema start met een themafilm. In deze film trekken we de kinderen het thema in. Maar tevens worden er de doelwoorden binnen de context aangeboden. De start van de woordenschatverwerving vindt hier plaats.
  • Bij elke les wordt uw instructie ondersteund met een Zo zit het! filmpje. In dit filmpje confronteert u de kinderen voor de eerste keer met modeling. In een alledaagse situatie krijgen de kinderen een goed voorbeeld van de desbetreffende taaltaak. Daarna geeft u zelf door modeling een goed voorbeeld.
  • Bij elke woordenschatles kunt u gebruik maken van woordenschatanimaties. In deze animatie wordt het doelwoord uitgebeeld, uitgelegd en in een contextzin aangeboden. De kinderen kunnen deze animaties herkennen in de oefensoftware.
Moet je iets aan taal doen op dag 5?
Nee. U kunt, indien gewenst, dag 5 gebruiken voor extra oefenen. In het werkboek staan extra oefenpagina’s met de doelwoorden en de onderdelen van taal verkennen. Daarnaast kunt u de oefensoftware voor de woordenschat inzetten. Met deze software kunnen de kinderen op drie niveaus oefenen. Dit zijn facultatieve activiteiten. Als u geen taalles geeft op dag 5, voldoet u aan de norm van de te geven tijd voor taalonderwijs.