Log in of registreer en maak gebruik van alle functionaliteiten van Mijn Malmberg zoals:
  • Je favoriete lesmaterialen altijd bij de hand
  • Deel tips met meer dan 42.000 collega's
  • Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief


Geen inloggegevens?

InschrijvenInschrijven

Alle materialen

Vragen




Wat is de meerwaarde van de module Voortgezet technisch lezen naast Begrijpend en studerend lezen?
U profiteert van organisatorische en inhoudelijke overeenkomsten. Als de kinderen met de lessen van Voortgezet technisch lezen beginnen, zijn zij al bekend met het onderwerp van de tekst en kunnen zij zich concentreren op de technische leesvaardigheden.
Is Goed Gelezen!-Voortgezet technisch lezen afgestemd op de nieuwe AVI-indeling?
Goed Gelezen!-Voortgezet technisch lezen is in overleg met het Cito afgestemd op de nieuwe AVI-indeling.

In Goed Gelezen!-Voortgezet technisch lezen vormt de leesmoeilijkheid die erin behandeld wordt, de basis voor iedere les. Uitgangspunten zijn: leuke, aansprekende teksten die kinderen graag lezen, op een niveau dat ze aankunnen. De teksten hebben voldoende voorkomende leesmoeilijkheden, zodat de kinderen echt kunnen oefenen.
Waarom is het aantal leesstrategieën in de tweede versie van Goed Gelezen! teruggebracht?
In de oorspronkelijke versie van Goed Gelezen! bevatte iedere les acht stappen. Veel leerkrachten besteedden heel veel tijd aan de (vijf) stappen voor het lezen, terwijl deze in feite bedoeld waren als inleidende opdrachten. Het gaat natuurlijk om het lezen en begrijpen van de tekst, daar moet het accent liggen. Voor het ontsluiten van de tekst worden leesstrategieën aangeleerd, maar dat is een middel, geen doel. Soms hoorden we van leerkrachten dat ze al dertig minuten bezig waren met de stappen voor het lezen, voordat ze aan de eigenlijke tekst begonnen. Door het aantal stappen terug te brengen van acht naar drie, wordt duidelijker dat de tekst in de les centraal moet staan.
We hebben ervoor gekozen om "evidence based"-strategieën te hanteren:
  • voorkennis activeren (wat weet ik al?, wat zie ik al?);
  • leesdoel bepalen (wat ga ik doen?, in combinatie met de leesvraag: waarom ga ik deze tekst lezen?);
  • de tekst visualiseren (met denkplaatjes waarin de belangrijkste leesdoelen gevisualiseerd worden);
  • geleerde informatie toepassen (waar kan ik dit bij gebruiken?).
Dit zijn de belangrijkste strategieën die kinderen bij Goed Gelezen! in de boeklessen aangeleerd krijgen bij Stap voor het lezen - Stap lezen - Stap na het lezen. Bij de baklessen oefenen ze er vervolgens zelf verder mee door ze op verschillende teksten toe te passen.